De bewegingsopdrachten (dans) sluiten aan bij de beeldende kunst, performance, theater, muziek, design, schoolthema’s en veel meer, maar belangrijker nog ze stimuleren creativiteit, eigen ideeën en samenwerking.
Communiceren is niet moeilijk, we doen het de hele dag door, zelfs als we niet communiceren, communiceren we. Zuiver communiceren is een heel ander verhaal; het is heel moeilijk.
Kijken en waarnemen zijn twee dingen.
Zie jij wat ik ook zie?
Of zie je iets heel anders?
Nemen onze hersenen misschien zelf ook een loopje met ons?
Spelenderwijs komen we erachter dat kijken en zien niet zo eenvoudig is als het lijkt...
Innovatieve verpakkingen ontwerpen.
Verpakken kan eenvoudiger, minder milieubelastend en is in sommige gevallen misschien zelfs geheel overbodig. Kunnen we innovatieve oplossingen bedenken met het oog op de toekomst?
Overal in de stad is kunst te vinden. In deze wandeling van een uur kom je langs verschillende kunstwerken. Van architectuur tot monumenten en van sculpturen tot poëzie.
Wil je als groep 8 een eindfilm ipv een musical maken, of misschien wel een combinatie van beiden? Een film maken is iets anders dan een musical. Er komen verschillende disciplines langs zoals, het acteren, het filmen, het regisseren en het monteren. Maar bovenal is film leuk, leerzaam en veel samenwerken. Cinebergen heeft de kennis en techniek in huis om jullie te ondersteunen in alle aspecten van het film traject. Zelfs een rode-loper-premiere in het filmtheater van Cinebergen behoort tot de mogelijkheden. Wie wil dat nou niet?
Met een potlood in de hand kijk je beter! In deze rondleiding ontdekken leerlingen aan de hand van allerlei creatieve tekenopdrachten de collectie. Leerlingen kijken op een andere manier naar kunst en leren een aantal basis tekenvaardigheden.
Magische verbeelding in theater voorstelling & workshop pop maken .
Kinderen leren hoe ze een voorstelling kunnen maken n.a.v. een kinderboek of verhaal met zelfgemaakte poppen.
Theater voorstelling over het Ontzet van Alkmaar in 1573 voor de groepen 1-6.
Poppentheater Belletje Sterk laat de hoofdrol spelers uit de geschiedenis van Alkmaar
Met deze speciale voorstelling komt het verhaal van de Victorie van Alkmaar tot leven in de school.
Workshops na de voorstelling : zelf een van de historische figuren maken of spelen met elementen uit het verhaal of lampions maken ed.
De voorstelling over het leven van kinderen én ridders én jonkvrouwen in de Middeleeuwen .
Na de voorstelling is er een workshop mogelijk waarin leerlingen zelf een pop uit de Middeleeuwen maken en presenteren aan elkaar.
Hoe wordt kunst gemaakt? In de theater voorstelling "Guttegom" krijgen we een kijkje in de keuken van de grote meester kunstenaar Rembrandt. We beleven de avonturen van zoon Titus in het atelier van zijn vader. We zien zelfs de beroemde Nachtwacht en het meisje van Vermeer...
Na deze voorstelling is er de workshop verf bereiding, op de manier waarop dat in de Gouden Eeuw werd gedaan. Met deze zelfbereide verf gaan we zelf ook schilderen . Zo ontstaat kunst!