#GoudenEeuwAlkmaar

Interesse? Neem contact op of login
#GoudenEeuwAlkmaar
Stedelijk Museum Alkmaar
Aanbieder
Stedelijk Museum Alkmaar
Uitvoerder
-
Disciplines
Cultureel Erfgoed
Leerjaar
7 / 8
Gemeenten
Alle gemeenten
Soort activiteit
Rondleiding / Tentoonstelling

Omschrijving

Op school maken leerlingen kennis met de Instagramprofielen van een aantal Alkmaarders uit de Gouden Eeuw. Wie zegt wat? Wie houdt zich bezig met mode en wie met handel overzees? Tijdens een interactieve rondleiding door de collectie van de Gouden Eeuw van Alkmaar vinden leerlingen antwoorden op deze vragen en wordt de tijd tastbaar na het doen van een geurenspel met specerijen, een pigmentenquiz en het voelen van dure stoffen.

Leerdoel

Leerlingen komen in aanraking met Alkmaarders uit de Gouden Eeuw en leren over handel, mode en rijkdom in de Gouden Eeuw. Leerlingen worden uitgedaagd om 17e eeuwse schilderijen te koppelen aan hedendaagse onderwerpen en thema's en ervaren dat oude kunst dichterbij ze staat dan ze misschien in eerste instantie hadden gedacht.

Eigenschappen

Onderwijstype
PO
Max aantal leerlingen
30
Locatie
Locatie aanbieder
Lesmateriaal
Ja

Kosten

Basis prijs Alle gemeenten (p.g.)
€ 75,00

Beschikbaarheid 2018/2019

  • Hele schooljaar

Beschikbaarheid 2019/2020

  • Hele schooljaar

Kenmerken

Disciplines
Cultureel Erfgoed
Kerndoelen
52
21ste eeuwse vaardigheden
Creatief denken / Samenwerken
Stichting Leerplan Ontwikkeling
Onderzoeken / Evalueren
Cultuur in de spiegel
Onderwerp
Voc gouden eeuw
Vaardigheden
Verbeelden / Analyseren

Waarderingen

Gemiddelde na 2 waarderingen

#GoudenEeuwAlkmaar

Super leuk project, met een ontzettend interessant museumbezoek. Onze klas is razend enthousiast. De oude les die online stond, was voor mijn groep beter te doen (ook al was deze zonder handleiding) dan de nieuwe les (met onduidelijke handleiding).

marijke rademaker

marijke rademaker

Vaart

Leuk gedaan.

De kinderen vonden het een leuke ochtend. Doordat ze alles met een speurtocht gedaan hebben, misten ze dat ze nog gewoon konden kijken naar de voorwerpen. 1 kind vertelde over een pen bijvoorbeeld en de meeste kinderen hebben deze niet gezien. Daarnaast hebben jullie een andere versie van het oordeel van Salomon verteld. Hieronder het verhaal: Twee vrouwen die samen in een huis woonden hadden ongeveer gelijktijdig een zoon gekregen. Het ene kind was gestorven. Beide vrouwen eisten het levende kind op. Ze vroegen Salomo om hulp. Er was geen mogelijkheid om aan te tonen wie de waarheid sprak. Salomo stelde voor het levende kind in tweeën te hakken en de helften eerlijk te verdelen. De ene vrouw was bereid dat te aanvaarden, de andere maakte bezwaar en zei dat ze het kind liever levend in handen van de andere vrouw zag. Salomo concludeerde dat de tweede vrouw de echte moeder was en gaf haar het levende kind.

Mirjam Wouda - Gramsma

Mirjam Wouda - Gramsma

Koolvlet