Ontwikkeltraject AVONTUURLIJK WILLEWETE-REGISSEUR

Interesse? Neem contact op of login
Ontwikkeltraject AVONTUURLIJK WILLEWETE-REGISSEUR
Gezamenlijk project
Aanbieder
Willewete / KEETmeester
Uitvoerder
Charlotte De Lannee de Betrancourt
Disciplines
Cultureel Erfgoed / Literatuur / Theater
Leerjaar
n.v.t.
Gemeenten
Alle gemeenten
Soort activiteit
Projectmatig / Schoolbreed

Omschrijving

Ontwikkeltraject tot AVONTUURLIJK WILLEWETE-REGISSEUR

“Er gaat een verhaal.

Een verhaal over een geheimzinnig land, misschien wel een eiland. Het land van Willewete. Er is iets met een Kust van Kunst en Kunde, het Meer van Willewete en de Oase van Wijsheid, maar niemand weet precies wat en waar het is.Laat staan hoe je er moet komen. En dan, in de stilte en de warmte van het strand vind je…

een boek…

Ga mee op reis naar het Land van Willewete en ontdek de kracht van het boek”


De Willewete-filosofie is gebaseerd op drie pijlers :

  1. Een boek of een verhaal vormt het vertrekpunt van je onderwijs.
  2. De vragen, leerbehoeften en nieuwsgierigheid van de leerling n.a.v. dit boek of verhaal, geven richting aan de activiteiten.
  3. Ontmoetingen met gedreven deskundigen in en buiten de school vervlechten onlosmakelijk passie, taal en wetenschap.


Een Willewete onderzoeksavontuur voor midden- en bovenbouw leerlingen van het PO en onderbouw van het VO ontplooit zich in 6 á 8 weken met als hoogtepunt een Willewetedag in het Hooge Huys. Vooraf en parallel hiermee loopt het ontwikkeltraject tot Willewete-regisseur voor de daarbij betrokken leerkrachten en docenten in 7 tweewekelijkse modules van 3 uur, aangevuld met ondersteuning op maat.

We onderzoeken hiervoor wat je nodig hebt om wendbaar en creatief je leerlingen te volgen op hun ontdekkingsreis en er al doende goed onderwijs van te maken. Verschillende ervaren en deskundige reisgenoten trekken samen met je op en al doende vergroot je je vaardigheden in het avontuurlijk leren. In zeer diverse inspirerende modules ontdek je de kracht van het boek en de manieren waarop je daar vanuit de belangstelling van je leerlingen goed onderwijs kunt maken.

Deze eerste Willewetereis heeft het boek De laatste kans op Kosmos van Peter Nys als uitgangspunt. De thema’s uit dit boek zijn: klimaat, ecologie, tijdreizen en ontdekkingsreizen. De verschillende modules zijn in multidisciplinaire teams ontwikkeld door docenten van Pabo Inholland Alkmaar, docenten VO (Jan Arentsz) leerkrachten/directeuren PO (Saks, Ronduit en Blosse), kunstenaars, bibliothecarissen en zeer diverse deskundigen op het gebied van techniek, ecologie cultuur, literatuur en wetenschap.

Het ontwikkeltraject omvat de volgende modules:

  • Hoe begin je zo’n reis, hoe start je zo’n avontuur? Een spannende introductie van het verhaal met een geheimzinnige ontmoeting. Een deskundige op locatie en jij als leerkracht in rol.
  • De kunst van het loslaten. Wat zijn onze beperkende overtuigingen als het gaat om eisen van de inspectie, de ouders, methodes, toetsen, registraties… Welke doelen en kaders zijn essentieel, wat kunnen we loslaten en hoe doen we dat verantwoord.
  • Leesbevordering. Hoe kunnen boeken en verhalen bijdragen aan de intrinsieke motivatie van kinderen om te willen weten? Hoe maak je lezen meer aanwezig? Welke boeken zijn daarvoor geschikt? Hoe verrijk je leerruimte met boeken en hoe kun je ze inzetten: Leesplezier en leerplezier combineren: twee vliegen in één klap!
  • Hoe bouw je een thema op en hoe organiseer je dat in je groep. Hoe maak je daar onderwijs van waarbij leerlingen onderzoekend leren?
  • De kunst van het creatief spelen met impulsen en ontdekkingen van je leerlingen. Werk maken van leerlingvragen. Hoe speel je in op (onverwachte) ontwikkelingen in het onderzoeksavontuur van je leerlingen. Hoe regisseer je het spel, hoe kun je anderen daar speels in betrekken en hoe versterk je je eigen inbreng als leerkracht in rol.
  • Inzet externe deskundigen in- en buiten school. Hoe integreer je dat speels in het avontuur en hoe organiseer je de inbreng van kunstenaars, historici, techneuten, wetenschappers en andere boeiende mensen waar je leerlingen veel van kunnen leren. Hoe werk je vakoverschrijdend waarbij er steeds een brug gelegd wordt tussen taal en wetenschap, verleden en heden, ratio en verbeelding.
  • Hoe haal je het optimum uit het klasbezoek aan Willewete in het Hooge Huys. Hoe spelen leerlingen zelf al een rol in de voorbereiding en hoe neem je zelf een actieve rol aan, als mede-verteller, expeditieleider of observator.

En uiteraard komen we na afloop van de hele avontuurlijk reis bij elkaar om ‘onder het genot van‘ terug te kijken, ervaringen uit te wisselen en nieuwe reisdoelen te verkennen.

Praktische informatie:

Het ontwikkeltraject bestaat uit tien modules. Zeven modules vinden eens in de twee weken plaats van 15.00- 18.00 uur, die op maat worden ingevuld naar jouw behoefte. De startdata zijn: 3, 4 en 5 januari 2022.

De achtste module is het klasbezoek aan Willewete (Alkmaar). Ga samen met je kinderen op avontuur bij
Willewete en neem zelf een actieve rol aan, als mede-verteller, expeditieleider of observator.

De negende module is de invulling van de actieve begeleiding door Willewete deskundigen op maat.

Voor de tiende module (de terugkomdag) ontvang je een avontuurlijke uitnodiging.

De meeste sessies vinden plaats bij Willewete in Het Hooge Huys in het centrum van Alkmaar, maar waar het meerwaarde heeft, ontmoeten we elkaar op boeiende en leerzame locaties.

We adviseren je om deze modules minimaal met een collega te volgen, zodat jullie het Willewete-concept zo
duurzaam mogelijk kunnen inzetten bij jou op school. Natuurlijk zou dit ontwikkeltraject pas echt beweging in jouw school kunnen brengen als een heel team (of midden/bovenbouwteam) deelneemt. Voor meer informatie over de manier waarop we een team kunnen laten deelnemen, neem contact op met Charlotte de Lannée de Betrancourt van
Willewete: 085-086 6200.

De prijs voor het traject ‘Avontuurlijk Willewete-regisseur’ is op aanvraag. De totale prijs is inclusief boeken, de modules, begeleiding ter plaatse, een klasbezoek met de hele klas in het Hooge Huys en een avontuurlijke terugkomdag. Je ontvangt ter afsluiting het predicaat Willewete-regisseur en een handige reistoolkit.

Leerdoel

Midden- en bovenbouw leerkrachten (PO) en onderbouwdocenten (VO) maken onderwijs vanuit de Willewete filosofie: hierbij wordt er altijd een verhaal of een boek als vertrekpunt genomen waarbij het kind de vragen en nieuwsgierigheid van de kinderen centraal staan. Leerkrachten ontdekken de kracht van verhalen die de intrinsieke motivatie om iets te willen weten vergroot. Daarnaast ontwikkelen leerkrachten en docenten de attitude die nodig is om vakoverstijgend, onderzoekend en avontuurlijk leren te combineren. Bovendien maken leerkrachten kennis met de 18-eeuwse wetenschapper Alexander von Humboldt, die toen al thema's als duurzaamheid en ecologie onderzocht. Tot slot ontdekken leerkrachten hoe je zelf een goede verteller kunt worden.

Eigenschappen

Duur
10 modules, zie omschrijving
Locatie
Locatie aanbieder Willewete is gevestigd in Het Hooge Huys, het kloppende hart in cultureel Alkmaar. Een historische gebouw dat direct verhalen ademt, zodra je binnenstapt. Het Hooge Huys bevindt zich naast de Grote Kerk, op de hoek Langestraat-Sint Laurensstraat.
Lesmateriaal
Ja
Aanbieder
Willewete
Mede aanbieder
KEETmeester

Kosten

Prijs op maat

De kosten voor dit project worden op basis van uw wensen, in overleg bepaald.

Beschikbaarheid 2020/2021

  • Hele schooljaar

Beschikbaarheid 2021/2022

  • Hele schooljaar

Kenmerken

Disciplines
Cultureel Erfgoed / Literatuur / Theater

Afbeeldingen